
Tapio Lehtiselle purjehdus ja maailman valtameret
ovat intohimo ja elämäntehtävä.
Tapio purjehti maailman ympäri ensimmäisen kerran vuonna 1981 osallistuessaan Whitbread Round the World Race -kisaan Skopbank of Finland -veneen vahtipäällikkönä. Toisen kerran hän kiersi pallon ympäri Golden Globe Race 2018 -kisassa, jossa hän sijoittui viidenneksi. Tuhannet veneen pohjaan tarttuneet barnaakkelit eli hanhenkaulat tekivät matkanteosta tuskallisen hidasta, mutta perisuomalaisella sisulla Tapio purjehti maaliin ja hänestä tuli ensimmäinen yksin maapallon ympäri pysähtymättä purjehtinut suomalainen.
Ensimmäisestä GGR-kilpailusta Tapiolle jäi niin sanotusti barnaakkeli hampaankoloon, joten hän halusi antaa sekä itselleen että rakkaalle Asteria-veneelleen uuden mahdollisuuden. Syyskuussa 2022 hän starttasi Golden Globe Race 2022-kilpailuun, valmiina kamppailemaan tosissaan voitosta. Kaikki sujuikin erinomaisesti ja Tapio oli kilpailussa toisena, kunnes perjantaina 18.11.2022 vastaanotettiin dramaattisia uutisia: Asteria oli uponnut äkillisesti. Tapio vietti noin vuorokauden pelastuslautalla, josta kilpakumppani Kirsten Neuschäfer pelasti hänet omaan veneeseensä. Siitä Tapio siirtyi rahtilaiva Darya Gayatriin, matkasi sen mukana Indonesiaan ja lopulta takaisin kotiin.
Seuraava kisa odottaa kuitenkin jo nurkan takana: Ocean Globe Race 2023 on vuonna 1973 ensimmäistä kertaa purjehditun Whitbreadin 50-vuotisjuhlakilpailu, joka GGR:n tapaan purjehditaan perinteisillä veneillä ja menetelmillä. Tapio on koonnut tähän kilpailuun joukon seuraavan sukupolven valtameripurjehtijoita. Veneenä heillä on klassinen Swan 55 Jooli, Galiana, jota tiimi parhaillaan valmistelee syyskuussa 2023 starttaavaa maailmanympäripurjehdusta varten.
Maailmanympärimatkoillani olen nähnyt muutoksen omakohtaisesti. Luonnon monimuotoisuus kaventuu jatkuvasti. Lintuja, kaloja ja merieläimiä on koko ajan vähemmän. Meressä kelluva jäte ja laivaväylien yllä leijuvat saastepilvet ovat varoittavia signaaleja.
Rakastan luontoa ja merta ja olen myös pienen pojan isoisä. Haluan itse toimia siten, että tämä kaunis planeettamme säilyy myös seuraaville sukupolville. Tulevissa projekteissani haluan tehdä yhteistyötä sellaisten yritysten ja toimijoiden kanssa, jotka ovat osa ratkaisua, eivät ongelmaa. Haluan nostaa esille innovaatioita ja konkreettisia ratkaisuja – asioita, joita me itse kukin voimme tehdä, jotta planeettamme säilyy puhtaana, monimuotoisena ja elinvoimaisena.
Meillä on vielä aikaa korjata tilanne!

Meren Kutsu on dokumenttielokuva Tapion ensimmäisestä Golden Globe Race -kilpailusta.
Tapio ja 3stepIT matkaavat yhdessä kohti hiilineutraalia kiertotalousyhteiskuntaa. Katso koko sarja täältä.
“Tapion Aava” on lyhytelokuva, joka valottaa miestä purjehduksen takana.
Tapion kirja on nyt saatavilla!
"Vihdoinkin on tehty todella hyvä suomalainen purjehduskirja – Tapio Lehtisen tarinan sijoittaa mieluusti kirjahyllyyn alan klassikoiden kanssa."
- Aamulehti
"Lehtisen ja Pusan kirja on paljon enemmän kuin vain purjehduskirja, seikkailutarina maailmanympäripurjehduksesta – se on matka yksinpurjehtija Lehtisen sieluun."
- Totalvene.fi
"Pusan ja Lehtisen kirja on mukaansatempaavaa ja upeilla valokuvilla höystettyä luettavaa."
- Iltalehti
"Tapio Lehtinen kiersi yksin maailman meret kirotut barnakkelit riesanaan: seikkailusta syntyi monisärmäinen kirja"
- Helsingin Sanomat
"Kirja on täynnä uskomattomia kertomuksia siitä, miten hän korjasi veneen varusteita, rantautui Tasmaniaan ilman moottoria ja kryssi viikon Uuden Seelannin eteläkärjen kohdalla pääsemättä juurikaan etenemään kohti päämääräänsä."
- Venelehti
Kuule koko tarina Tapiolta itseltään!
Tapio on mukaansa tempaava ja kiinnostava puhuja
Tapio on koulutukseltaan tuotantotalouden diplomi-insinööri ja on toiminut urallaan strategisena suunnittelijana ja tiiminjohtajana useissa yrityksissä. Tapio on purjehtinut koko ikänsä ja maailman ympäri kahteen kertaan, ja suunnittelee jo seuraavaa kahta pallonkiertoa. Häneltä löytyy asioihin hieman laajempaa perspektiiviä.
Valmistaudu aina pahimpaan. Kannattaa pelätä etukäteen, jotta tosi paikan tullen ei enää tarvitse. Tiimin keskinäinen luottamus, yhteisten tavoitteiden asettaminen, haasteiden kohtaaminen ja lopulta unelmien toteutuminen – siinä muutamia esimerkkejä Tapion teemoista. Unohtamatta hänen ensi käden kokemustaan ympäristön tilasta. Tapio on omistanut oman tulevaisuutensa yhteisen planeettamme tulevaisuudelle.
Tapio esiintyy suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi.
Ota yhteyttä: tapio.a.lehtinen@gmail.com, +358 40 049 5678

-
Tapio osallistui Nuuksion luonnossa järjestettyyn yritystapahtumaamme koronavuoden keskellä. Teemana oli kohtaaminen ja Tapion läsnäolo siivitti meidät upeasti oikeaan tunnelmaan. Huikea tarina yksin purjehduksesta maailmanympäri ja luonnon merkityksestä meidän kaikkien elämään sekä Tapion herkkä läsnäolo inspiroivat osallistujia. Positiivinen palaute tapahtumaan osallistujilta oli valtaisaa.
Linda Capelletti / Sherpa
-
Tapion koskettava alustus intohimosta purjehdukseen, unelmista ja vaikeuksien voittamisesta oli loistava johdatus ja virittäytyminen meidän henkilökunnan strategiapäivään. Suosittelen Tapioa lämpimästi!
Kirsi Paakkari, Kalevala Koru
-
Myyttinen meri, villi luonto ja ihminen - Tapion elävä kuvaus ainutlaatuisesta merimatkasta sai meidät vuorotellen huvittumaan ja liikuttumaan. Juuri sopiva aloitus yrityksemme inspiraatiopäiville!
Yrjö Nieminen, Vallilan Vaara oy
Team Galiana WithSecure, OGR2023 Adventure Class, Weekly Satellite Call (2), September 21st, 2023 by Ocean Globe Race on #SoundCloud
on.soundcloud.com/NVgMy
📷: Veikko Kastemaa
... See MoreSee Less
- Likes: 222
- Shares: 3
- Comments: 5
Looking good flying the 3stepIT Suomi colors! 🔥 Go team! 🔥
Multa hävisi kaverit,kun olin tyhmä.Hyvää Syntymäpäivää ja värikästä syksyä kummipojalle!Heljä kummi ja tietysti terveisiä kaikille!
Tämäkin kuva hienosta purresta on sykähdyttävän komea!
Tyylillä! Spurs.
"PALANEEN KÄRYÄ JA TUNTEIDEN VUORISTORATAA"
Raportti mereltä - 11. purjehduspäivä.
31°32.58′N, 016°26.61′W
AURINKO NOUSU: 2023-9-20 06:53
AURINKO LASKU: 2023-9-20 19:04
Tapahtumia ja asioita
a) Veneestä kerrottiin, että kaikki on hyvin. Purjehdus on samppanjapurjehdusta hienossa kesäkelissä. Ainoa toive on vain saada hiukan lisää tuulta. Päivän askareisiin on Tapion sanoin kuulunut erilaisia ”domesticseja” eli lähinnä kotitöitä. Tuulen vaihdellessa suuntaa ja voimakkuutta, venettä on pyritty pitämään lukuisin purjemanööverein optimaalisessa vauhdissa.
b) Tapio kertoi, että veneessä on kohta jo kolme sekstantinkäyttäjää, kurssin opetus jatkuu tiiviinä.
c) Annettiin aikamerkki. Tapio kertoi, että sekstanttinavigointiin käytettävä kello oli 27 sekuntia jäljessä. (On huomattava, että kisan säännöt sallivat ainoastaan mekaanisten ”vedettävien” kellojen käytön. Tarkkaa aikamerkkiä tarvitaan mahdollisimman tarkkaan paikanmääritykseen sekstantilla. Toim. huom.)
d) Kerrottiin kisatilanne. Tässä yhteydessä veneessä oli jo kaivettu ”kisatilannepopcornit” esille, ja samalla tehtailtiin ennätystä siitä, kuinka monta kuuntelijaa mahtuu takahyttiin kuuntelemaan radiota. Kisatilanteen yhteydessä kerrottiin myös Trianan miehistön jäsenen
onnistuneesta pelastusoperaatiosta. Veneestä kommentoitiin helpottuneena, että onneksi kaikki oli sujunut hyvin.
e) Kerrottiin viestejä Team Managerilta ja välitettiin viestejä takaisin maihin käytännön järjestelyihin liittyen.
f) Tapio kertoi, että veneessä on Iridium Go -niminen ”satelliittipuhelin”, jolla on mahdollista lähettää valokuvia kisajärjestäjälle, sponsoreille ja medialle. Ilmeisesti puhelimen asetuksissa on ongelma eikä se toimi. Asiaa selvitetään järjestäjien kanssa.
g) Sääennusteisiin liittyen Tapio kertoi, että Englannin amiraliteetin julkaisemat HF-radio sääasemat Portugalin ”nimismiespiirissä” eivät lähetä tällä hetkellä mitään. Madeiran sääennusteet kuuluvat kyllä
VHF-taajuuksilla, mutta valitettavasti vain portugaliksi.
h) Tässä vaiheessa yhteyttä seurasi ehkäpä jopa jonkinlaiseksi instituutioksi kohonnut ”sähkeuutisia merenkulkijoille”. Aiheena tällä kertaa mm. Hallituksen valmistunut budjetti, Kontra-amiraali Georgij Alafuzoffin saama syyte, HS:n Ari Pusan kirjoittama artikkeli purjehduksesta, Vuoristo-Karabahin selkkaus, YK:n yleiskokous, Ruotsin kruununprinsessan vierailu Suomessa, sekä ensilumi Lappiin ja Varpu-myrsky.
i) HS:n artikkelia (www.hs.fi/urheilu/art-2000009840343.html) Tapio kommentoi, että heti on laitettu
kaikki peliin, kun veneen komein mies komeilee jutussa. (Mauri De Meulder) Jutun otsikossa kerrotaan, että Tapion legendaarinen superpuuro ei maistunut miehistön jäsenille. Tapio kertoi tekevänsä joka aamu omalle lautaselleen puuron ja kertoi, että kyllä miehistökin jotain puuroa syö. Tapion huoli siitä, että miehistö aloittaisi päivänsä suklaanaksuilla osoittautui siis turhaksi.
j) Tapio kertoi, että sääfaksien vastaanotto toimii edelleen hyvin. Saksan sääaseman tarjoama sääpeittoalue alkaa kuitenkin vähitellen olla loppumassa.
k) Ruokaan liittyen Tapio kertoi, että kokki/tiskivuorot ovat veneessä kiertäviä. Vene on Tapion mukaan joka päivä lähes venenäyttelykunnossa siivouksen ollessa perinpohjaista.
l) Yhteyden lopuksi radiotiimin sydämet löivät enemmän kuin yhden lisälyönnin Tapion ilmoittaessa, että
pitää lopettaa, koska veneessä käryää jokin. Hyvin nopeasti kuitenkin selvisi kaikkien suureksi helpotukseksi, että
kyseessä olikin Alex, joka poltti köydenpäitä kolvilla.
Tapion sanoin, elämä täällä on suurta tunteiden vuoristorataa.
Ocean Globe Race
#GalianaWithSecure
📷: Petri Porkola / petriporkola.fi
... See MoreSee Less
Aivan mahtavia terveisiä! Näitä on mukava lueskella. Melkein tuntee olevansa mukana. Toivotaan hyviä tuulia!🙏⛵️
Voi Alex❤️ päivän piristys!
Mahtavaa tilanneinfoa😅👍!!
Tarinoita purjehduksesta on mukavaa luettavaa,hyviä tuulia!
👏👏👏
Tsemppiä ja suotuisa tuulia! 💪🏻👍🏻
You all sound like you are having more fun than you should be! 😜 Sail fast!
Nämä on mukavia lukea - kyllä sitä tuultakin vielä tulee. ⛵
👍⛵️
Suotuisia tuulia tv: o purjeisiin puhaltajat .😏
Köysiä voi polttaa varovasti molemmista päistä mut ei kynttilää!!
Noilla keleillä samppanjat loppuu ennen aikojaan.
’Iridium GO!’ satelliittiterminaalilla ei oikein voi kuvia lähetellä kun datanopeus maksimissaan noin 2kbs. Jos kyseessä kuitenkin ’Iridium GO! exec’ niin sen max datanopeus jo 88kbs jolla voi jo kuviakin koittaa lähettää. Toimivat toki vain ulkotilassa tai asennettuna sisätelakkaan ulkoantennilla. Aktiivinen Iridium tai Iridium Certus liittymä terminaalityypistä riippuen SIM-kortilla myös. Tsemppiä!
Kärkiveneet jatkavat ihanteellisissa olosuhteissa, takaa-ajajat kamppailevat tuulireikien ja kevyempien tuulien kanssa...
Edelleen helppoa ja leppoisaa purjehdusta.
⛵🌞🎶
@oceangloberace
@spiritofhelsinki
#retrosailing
#galianawithsecure
... See MoreSee Less
OGR-kisa on kohta ollut käynnissä 10vrk. Yksi loukkaantunut purjehtija on onnistuneesti evakuoitu ja amerikkalainen Godspeed on parasta aikaa Portugalissa korjaamassa puomiaan. Kärkinelikko on jättänyt Kanariansaaret vauhdikkaasti taakseen, Galiana WithSecure purjehtii parhaillaan Madeiran kaakkoispuolella ja on kohennellut asemiaan viimeisten päivien aikana. Toistaiseksi olosuhteet ovat olleet osittain hermoja rassaavaan kevyitä tai jokseenkin täydellistä shamppanjapurjehdusta. Todelliset testit ovat edessäpäin. Kap Verden ohittamisen jälkeen pasaatituulien kohtaamisvyöhykkeen heikkotuulinen ja jatkuvasti sijaintiaan sekä muotoaan muuttava alue (Doldrums) ja päiväntasaaja ovat seuraava isompi välietappi. Ja sitten mielenkiintoinen kysymys... kuka lähtee kryssimään Afrikan rannikkoa, kuka taas suuntaa pidemmälle länteen hakemaan reippaita avotuulia pidemmän matkan kompensoimiseksi? Eteläisen Atlantin korkeapaine aiheuttaa sitten oman päänsärkynsä myöhemmin...
📷Ville Norra / Galiana WithSecure
Ocean Globe Race
#oceangloberace2023
#retrosailing
... See MoreSee Less
👍❤️
Ihanan pulleat purjeet
Hienoa, tehkää hyviä päätöksiä 😉
Yleisön pyynnöstä pullistellaan nyt vähän, vaikka alkumatkasta on turha liikaa tuijottaa numeroita ja sijoituksia. Suhteutettuna...10 000m juoksussa takana olisi tässä vaiheessa yksi kierros... tai kolmen tonnin esteissä ei olisi ylitetty vielä ensimmäistäkään estettä.😉
Joka tapauksessa viimeiset pari-kolme vuorokautta Galiana WithSecure on mennyt vakuuttavaa vauhtia (taulukossa vertailu Adventure-luokan viimeisen 24 tunnin performanssin osalta), ajanut isompia veneitä kiinni ja noussut luokassaan jo kakkoseksi. Veneessä on hyvä meininki, ja sen seurauksena hyvää keskinopeutta on pystytty ylläpitämään vuorokauden ympäri hetkittäin jo aika kovassakin kelissä.
Mutta, vielä ei ole nähty vaikeita olosuhteita - todelliset testit ovat edessä päin. Ensimmäinen mahdollisesti isojakin eroja synnyttävä vaihe on kohta käsillä fliitin lähestyessä Päiväntasaajaa.
Monesti kirottu, muotoaan, kokoaan ja sijaintiaan jatkuvasti muuttava Doldrums (tyyni vyöhyke pasaatituulien välissä) ei ole koskaan oikeudenmukainen kaikille. Sen sujuvaan ylitykseen vaaditaan sitkeän työnteon (jatkuvat purjeenvaihdot muuttuvassa kelissä) ja saatavilla olevan (retrosäännöt rajoittaa paljon) säätiedon parhaan mahdollisen tulkinnan lisäksi sopiva annos silkkaa tuuria.
Ocean Globe Race
#GalianaWithSecure
... See MoreSee Less
❤️💪⛵
Hyvä te!💪
👏👏
Good start Galliano! Hoping you hit the doldrums just right and get through them quickly
Go Galiana!💪🏼 Saa ”pullistella” ja iloita aina kun mahdollista, koska niin saamme kaikki mahdollisimman monta ilon hetkeä… Onnea ja toivottavasti tuulet ovat suotuisat sekä miehistöllä hyvä meininki jatkossakin 💞
Kiinnostavaa, the Doldrums "an equatorial region of the Atlantic Ocean with calms, sudden storms, and light unpredictable winds." Onnea Doldrumsseihin.
Kiitos! Pullistellaan kun siihen on tilaisuus.
Mikä on se säätieto mitä saavat käyttää? Esimerkiksi Biskajanlahden ylitystä tehdessä?
Mannerheim: saavutetut asemat on säilytettävä!
Galiana menee hienosti! Valtameritaitoja vaaditaan tosimielessä vasta Afrikan kärjen jälkeen ja on ihan varmaa, että teillä on kokemusta niihin oloihin. Stay safe! Ihan sama mikä ns sijoitus tulee olemaan.
I note Marine Traffic is not reporting your position are you not transmitting position other than to race organiser?
Olen pullistellut asiaan liittyvän huikean excelin. Lähettäkää YV tai soittakaa 0400-447876